FANDOM

Magazines

Szellemi táplálék minden napra

A prolitáp "szellemi", pontosabban információs, vagy még inkább adattermék, melyet ipari tömegsokszorosítás vagy elektronikus tömegkommunikáció révén juttatnak el a társadalom alacsonyabb rétegeihez. A prolitáp formátumát tekintve tűnhet hírszolgáltatásnak, irodalomnak vagy egyéb művészeti alkotásnak, de valójában kizárólagos céljai:
  • a "szórakoztatás" (bevallott cél) és
  • a manipuláció (a célközönség elől rejtett cél).

A tényleges szellemi, mentális értéket hordozó termékek és a prolitáp között nincs éles határ. Ma az országosan vagy akár globálisan fogható kereskedelmi televízióadók műsorának legnagyobb része egyértelműen prolitáp, azonban a tömegmédia azon termékei, amelyek magasabb színvonalat képviselnek s említésre méltó gondolati tartalmat vagy művészeti értéket hordoznak, bár nem sorolhatóak egyértelműen a prolitáp kategóriába, lényegében mégis ugyanazt a funkciót látják el, mint a prolitáp, éppcsak az értelmesebb és-vagy igényesebb egyedek számára készülnek.

A prolitáp kifejezés George Orwell 1984 című regényéből származik. A mű megírása idején már észlelhető tendencia volt a tömegkommunikációban a prolitáp előállítása felé való elmozdulás, ám a tömegek átlagos igényszintje még jóval magasabb volt, mint a jelenkorban. A tömegkommunikáció tartalmi és a társadalom értelmi szintjének süllyedése csak fokozatosan kivitelezhető, ám fokozatosságukban egymást gerjesztő jelenségek, kölcsönhatásuk öngerjesztő folyamat.

Szórakozás és szórakoztatóipar Szerkesztés

Prolitáp a fikció világában Szerkesztés

  • George Orwell 1984 című regényében teljesen gépi úton állítják elő a prolitápot. A kifejezés a regényből származik.
  • Mike Judge Idiokrácia című filmjében parabolisztikusan mutatja be, hová fajulhat a tömegszórakoztatás színvonala, ha a társadalom nem támaszt minőségi követelményeket a médiaszolgáltatók irányába
  • A Simpsons rengeteg példán keresztül, maró szatirikussággal mutatja be, hogy a tömegmédia legtöbb terméke milyen színvonalat képvisel

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki