FANDOM

Tankönyvi fogalom Szerkesztés

Pénzmultiplikátornak nevezzük azt a hányadost, amely a kereskedelmi bankok pénzteremtő képességét írja le. A pénzmultiplikáció alapvetően pénzsokszorozódást jelent.

A pénzmultiplikáció képlettel felírva a következőképp néz ki: m = 1 / t ahol m a multiplikátor értéke, t a kötelező tartalékráta értéke.

Magyarázat Szerkesztés

FractionalReserveBanking.png

A kereskedelmi bankok pénzsokszorozása a következőképp zajlik: egy ügyfél elhelyez 1000 petákot "A" kereskedelmi banknál.

Tegyük fel, hogy az adott ország jegybankja 20%-os kötelező tartalékrátát ír elő a bankrendszer számára, így az ügyfél 1000 petákja után 200 petákot kell elhelyezni a jegybanknál, mint kötelező tartalékot.

"A" bank számára így marad 800 peták, amit szabadon felhasználhat. "A" bank a hitelnyújtás mellett dönt, így már a tulajdonában lesz 1000 peták készpénz és 800 peták [hitelpénz]?. A hitelnyújtáson keresztül a 800 peták átkerül "B" kereskedelmi bankba betétként. Itt szintén levonódik belőle 20% a kötelező tartalékráta miatt. Ezt követően "B" kereskedelmi banknak marad 640 peták szabad forrása, amelyet szintén hitelnyújtásra fog felhasználni. A folyamat így folytatódik tovább, a 640 peták átkerül "C" bankba, ahol a tartalék levonása után ismét kiadják hitelbe és ezáltal átkerül egy negyedik bankba.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki