FANDOM

A Metakontraszt (angolul metacontrast) egy tudatalatti befolyásolási technika a mozgókép iparában, mely a szenzoros túlterhelés módszerét alkalmazza. Lényege, hogy egy kép (vágási ponttól vágási pontig tartó képkockasorozat) olyan rövid ideig tart, hogy az elme nem képes értelmezni, így csak a tudatalatti fogja teljesen kielemezni. A technikát kiterjedten használják a film- és reklámiparban. A reklámok esetében a "hivatalos" magyarázat az, hogy a reklámidő sokba kerül, ezért igyekeznek minél rövidebb idő alatt eljuttatni a nézőhöz a terméket népszerűsítő üzenetet. Valójában azonban a metakontrasztot a filmek trailerei, a videóklipek, a tévésorozatok, de még az egész estés mozifilmek is alkalmazzák. A filmekben, sorozatokban a metakontraszttal mutatott kép értelmezhetőségét rontja az is, ha a kamera rázkódik. A technikát nem minden esetben manipulatív céllal alkalmazzák, célja lehet pusztán a figyelemfelkeltés is, minthogy a megcélzott néző jellemzően szokva van a szenzoros túlterheléshez.

AUTOKRÁCIA - Trailer HD00:49

AUTOKRÁCIA - Trailer HD

Tóth Bálint, az iWiki alapító főszerkesztője metakontrasztot használ Autokrácia című filmje trailerében

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki