FANDOM

Az MGA - Multiple Generation Abuse, vagyis többgenerációs bántalmazás egy pszichiátriai jelenség, melynek enyhébb formái meglepően gyakoriak, elsősorban az euro-atlanti kultúrkörben. A jelenség lényege, hogy egy szülője vagy nevelője által bántalmazott gyermek felnőtt korában valószínűbben válik bántalmazó szülővé vagy nevelővé, mint egy olyan gyermek, akivel szemben nem gyakoroltak fizikai vagy lelki agressziót ésszerű kereteken túl. Emiatt egy vérvonal akár határozatlan számú generációra egy bántalmazási mintába, láncba kerülhet, amit súlyosabb esetben csak a vérvonal kihalása vagy a gyermek(ek) korai nevelőszülőhöz kerülése szakíthat meg. A bántalmazás leggyakoribb formái a verés, a nemi erőszak, a lelki terror és az idokolatlan vagy indokolatlanul nagy büntetések. A bántalmazás minél erősebb, a gyermeknek annál kisebb eséllyel sikerül majd felnőttkorában megszakítani a láncot és normális szülőként funkcionálni.

Működési elve Szerkesztés

"Amivel azonosulsz, attól nem félsz." Ez az alapja a többgenerációs bántalmazás mechanizmusának. A kisfiú, akit rendszeresen megver az apja, ha egyedül van otthon, és nem látja senki, apja ruháit magára húzza, vagy ha apja dohányzik, titokban rágyújt. Azonosulni akar az agresszorral, félelmét, szorongását így próbálja leküzdeni, feloldani – mégpedig sikerrel; a pozitív visszacsatolás után pedig ez szándékosan keresett viselkedésmintává válik: a gyerek megveri öccsét vagy lánytestvérét, ha az apja az anyját is megüti néha, ő is így fog tenni, s ami a lényeg: felnőtt korában ő is bántalmazni fogja gyerekeit (és/vagy feleségét).

Erkölcsi megítélése Szerkesztés

Bár a jelenség gondolatától minden egészséges érzelemvilágú ember idegenkedik (még az is, aki egy MGA lánc tagjaként maga is bántalmazó szülő vagy nevelő), a fő dilemma, hogy egy ilyen lánc tagját a társadalomnak elkövetőként vagy áldozatként kellene-e azonosítania, hiszen egyszerre mindkettő, elkövetői mibenléte pedig egyenesen áldozati mibenlétéből következik. Az MGA esetében előfordul a "visszapattanás" (backbounce) jelenség is: egy gyermekkorában bántalmazott személy, felnőttkorában idős szülőjét, korábbi bántalmazóját is bántalmazhatja. Ez esetben a legélesebb az a kérdés, hogy tulajdonképpen a gyermek hibáztatható-e, vagy az idős szülő tulajdonképpen saját vermébe esik bele - bár, ha a lánc nem vele kezdődik, tulajdonképpen ő is csak áldozat. A legtöbb MGA-lánc esetében az igazi elkövetők, a lánc elindítói, évszázadokkal ezelőtt meghaltak.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki