FANDOM

Lilith babilonia.jpg

Lilith a zsidó hagyomány szerint Ádám első, eredeti felesége a fekete vagy vörös hajú, gyönyörű Lilith volt. A sátánista eszmerendszer szerint Sátán menyasszonya. Bagolyistennőként, nagyhatalmú alvilági női démonként is ismeretes. (Vesd össze: Moloch) Az incubusok, occubusok királynője. A név a női démon és a szélszellem sumér elnevezéséből (lilītu, ardat lilǐ) keletkezhetett.

Története Szerkesztés

Mindkettejüket ugyanabból az anyagból teremtette az Úr, ezért egyenrangúak voltak mindenben. Ádám ezt nem tudta elviselni, igyekezett mindenben felülhelyezni magát Lilithen (más verzióban ellenkezőleg, Lilith nem tudta elfogadni hogy egyenrangúak Ádámmal, ezért felsőbbrendűnek tartotta magát - ezért használja a feminizmus a Lilith-szimbolizmust). Mikor Ádám erről panaszkodott az Úrnak, Lilith kimondta Isten szent nevét és elhagyta az Édenkertet. A sivatagba ment és démonokat nemzett, démonná vált. Az Isten utánaküldte 3 angyalát (Sanvai, Sansanvi és Semangloph), hogy hozzák vissza őt. A Vörös-tenger partjainál érték utol, ám Lilith akkor sem engedelmeskedett. Hiába fenyegették, hogy amíg vissza nem tér naponta 100 gyereke hal meg. Lilithben oldhatatlan gyűlölet támadt az emberek ellen amiért megölték gyerekeit, ezért bosszút esküdött. A hagyomány szerint terhes nőkre és csecsemőkre vadászik sivatagokban, vagy nagy nyitott tereken (rét, mező).

A köztudatban Szerkesztés

Lilit a feminizmusban jelképpé vált és sok női könyvkereskedést és női kávézót Lilitre kereszteltek. Női keresztnévként is nagyon kedvelt volt. Sokan Lilitben látják a bibliai Éva ellenhősnőjét, aki nem vetette alá magát a patriarchális hagyományoknak.

A kezdet kezdete(Year One, 2009) c. amerikai filmvígjátékban Lilith felbukkan mint Káin fekete hajú lánytestvére aki leszbikus szexuális beállítottságú. Maga a film bibliai beütésél(édenkert, Káin, Ábrahám, Szodoma) az emberi fejlődés közel keleti korszakainak egy részét meséli el a rendezői nézőpontból.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki