FANDOM

Látszólagos szembenállásnak nevezzük azt a technikát, ahol két fél (nyíltan, vagy szimulálással) egymás ellen harcol, de a háttérben az érdekeik megegyeznek, vagy mind a két félt ugyanazok az emberek irányítják felülről. Célja egy adott hatalmi érdekcsoportosulás érdekérvényesítésének megtartása a hatalmon kívül álló emberek fölött, azok megtévesztésével, összezavarásával. Az "oszd meg és uralkodj" elv sarkalatos eszköze.

Példák Szerkesztés

  • USA kontra Szovjetunió a hidegháborúban: A két szuperhatalom versengése látszólagos volt, mivel mind a kettőt ugyanaz a hatalom irányította és irányítja ma is. A fegyverkezési verseny mögé bújva lehetőség adódott titkos projektek, fegyverek létrehozására és fejlesztésére.
  • "A GVH azért indított eljárást, mert észlelte, hogy a magyar lakossági bankpiacon több vezető pénzintézet 2011. szeptember 22. után, egymással közel azonos időpontban jelentős mértékben (0,5-2 százalékponttal) megemelte lakossági jelzáloghiteleinek kamatát, illetve magasabb kamatú új terméket vezetett be. A GVH tudomására jutott információk szerint a bankok egy időben végrehajtott emeléseinek valószínű magyarázata az, hogy a bankok erről egymással megállapodtak, azaz kartelleztek." [1] A monopolhelyzetben lévő cégek versenye is látszólagos, mert az érdekük ugyanaz: uralni a piacot, és minél több profitot termelni - ha versenyezni kezdenének egymással, túl sok erőforrást kellene befektetni a versenybe, ezért inkább kartellbe kezdenek, és úgy tesznek mintha versenyeznének egymással. Sok esetben a tulajdonosi köre is megegyezik ezeknek a cégeknek.
  • A választás illúziója politikai pártok között: az Irányítók számára lényegtelen, hogy egy adott országban melyik párt van hatalmon, mivel a jelenkorban a politikai hatalom csak látszólagos hatalom, a valódi hatalmat a korlátlan pénzzel rendelkező gazdasági hatalmakon keresztül az Irányítók gyakorolják. Számukra közömbös, hogy pl. Magyarországon az MSZP vagy a FIDESZ kerül "hatalomra", mivel mind a két párt (a többivel együttvéve) az Irányítók érdekeit képviseli. Azonban a pártokon belül elhelyezkedő személyeknek nagyon is érdeke, hogy saját maguk kerüljenek vezető pozícióba, ezért hitelesnek tűnik a versengésük egymással. (Vesd össze: Demokrácia)
  • A magyarországi 56-os forradalom és szabadságharc közben és után a kivándorlási hullám elindulása és fenntartása valószínűleg a nyugati- és keleti-tömb megállapodásával valósult meg. A szovjetvezetésű Magyar Népköztársaságból el kívánták távolítani a nemkívánatos, később bajt okozható, gondolkodóbb(élelmesebb) ember réteget. Pejor stílusban kifejezve: akinek volt esze lelépett! Az ausztriai fabarakkokban ahol a magyar menekülőket elhelyezték sorban érkeztek a nyugati-töm országainak küldöttei és mint vamai számlát bemutatták és elmondták hogy országuknak ennyi és ilyen szakmunkásra, értelmiségi dolgozóra van szüksége.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki