FANDOM

Akos Kovacs.jpeg

Kovács Ákos

Kovács Ákos (született: Budapest, 1968. április 6.) Kossuth-díjas magyar költő, dalszerző, énekes, rockzenész. Pályafutását Magyarországon több millióan követik figyelemmel, noha legtöbben csak a rádióban játszott "slágereit" ismerik, vagyis repertoárjának azon kis részét, amely "rádióbarátnak" nevezhető. Ezeken túl számos olyan dalt szerzett és jelentetett meg saját kiadásában, amely keményen bírálja az Új világrendet és annak társadalmi-politikai berendezkedését. Saját bevallása szerint római katolikus keresztény, ám néhány dalában és videoklipjében olyan szimbólumok is megjelennek, amelyek összeegyeztethetetlenek a hivatalos katolikus egyházi állásponttal, vagy egyesen "eretnekségnek" minősülnek (pl. a Fénybe nézz című dal klipjében az Anyaisten megjelenése valamint a Sátán, mint tékozló fiú megtérése az Atyához); általában a keleti tanokhoz jobban igazodó spirituális töltettel írja dalait, de a keresztény tanokkal átfedésben.

Munkásságában megjelent, fontos üzenetet hordozó alkotásai (időrendben) Szerkesztés

Bonanzabanzai logo2.jpg

Bonanza Banzai (együttes) Szerkesztés

  • 1990-ben megjelent második nagylemezükön (A jel) már kezdi költői hangját keresni a későbbi kemény társadalomkritikus - a Kihalt minden című számban előrevetíti a "világvégét", tehát a jelenlegi civilizáció bukását, annak egyik lehetséges kimenetelével (az emberiség elpusztulása) - az apokaliptikus (és posztapokaliptikus) motívum innentől visszatérő elem lesz munkásságában (Apocalypse, Dekadens, Új törvény, Utolsó hangos dal, Minden álom véget ér, Veled utazom, és egy kivételes értelemzés szerint félig az Artisták is).
  • 1991-ben jelent meg az 1984 c. album, melynek címadó dalának az Orwell-i 1984 (regény) szolgált alapjául - elhangzik benne az abból származó Nagy Testvér kifejezés is. Felhívva a figyelmet az üzenet komolyságára, az album borítóján írott formában a következő sorok jelentek meg: "Nincs egy nyugodt perced. A háború hírei nap, mint nap elérnek hozzád, felizgatnak. És sok ezer napja ugyanaz az évszám. Mert tart még az 1984-es év." A számot felvonultató koncerteken az előbbi sorokat kiemelt hangsúllyal, és a következőkkel kiegészítve mondta a mikrofonba Kovács Ákos: "Ma este nézzetek farkasszemet ezzel a szörnyűséges jelennel: 1984!". A dal kiállásában is elhangzik, hogy "tart még az 1984-es év", utalva az elcsalt rendszerváltásra, a szocialista vezetés politikai és gazdasági hatalomátmentésére, és arra, hogy lényegi változás nem történt; ma már ez köztudomású, de '90-es évek elején a rendszerváltás és az "amerikanizálódás" hazugságába beleszédült magyar társadalom számára fontos üzenet volt (illetve lett volna).
  • Az 1992-ben megjelent Elmondatott c. albumon szerepelt a szintén az 1984-en alapuló 101-es szoba c. szám, amelynek sikerült még jobban elmélyednie a regény által vizionált világ alaphangulatában.
Akos falconmedia logo.jpg

Ákos (szólókarrier) Szerkesztés

  • 2002-ben megjelent Új törvény című lemezén hangzanak el az első komolyabb társadalom- és "rendszer"-kritikák, mind a címadó dalban, mind az Élj a mában című számban a "fogyasztói társadalmat" bírálja, előrevetítve annak pusztulását és a világ megtisztulását. Ezen a lemezen hallható A Bosszú népe című dal is, amely a csoportgyűlöletről szól; a dal óriási felháborodást keltett a zsidók körében, bár a végén a művész figyelmeztet, hogy "aki gyűlöl majd érte, az lesz a bosszú népe", de a zsidók egy része önkéntelenül önmagára ismert a dalban.
  • 2006-ban, az 1956-os forradalom 50. évfordulóján jelentette meg Még Közelebb c. albumát, melyben több számon keresztül az akkori, és az annak folyományaként azóta fennálló hatalmi rendszerekről alkotott kemény kritikáit fogalmazta meg. Gépszabadság c. számában egyértelműen a 'népszabadság' kifejezést degradálja szándékosan gépi szintre, jelezve a munkásságon és a proletariátuson keresztül az emberek társadalmi "értékét", valamint az akkori rendszer valódi "szabadságát" az emberek tekintetében. Felhasználja, és a szám mondanivalójának megfelelően átfogalmazza az akkori nemzetközi munkásmozgalom jelmondatát ("Világ proletárjai, egyesüljetek!" -> "Világ gépei, egyesüljetek!"). Az 1956 címmel megjelent számban emléket állít az 1956-os forradalomnak, de kritikáját adja az album megjelentekor fennálló hatalmi rendszernek is, miszerint: "Rólad beszélni sem szabad, 1956" - az évszámot csak suttogva -, és a televíziót, mint a hatalom megosztó tevékenységének egyik főbűnös eszközét vádolja a mára kilakult ugyancsak visszás állapotokért. A forradalom 56. évfordulóján, 2012-ben egy, a számra épülő emlékvideót (ÁKOS - 1956) is közzé tett hivatalos YouTube-csatornáján. Az Adj hitet c. számban elhangzik, hogy "a világ botrány", ezen felül a Mondj igent és a Tű a vénán c. számokban megvilágítja a jelenkori (a Kádár-rendszer-től az 1989-es rendszerváltáson át napjainkig (2013) is tartó) Magyarország kollektív társadalmi tébolyát, illetve az emberek megvezetettségét - előbbiben főként a politikai elit, utóbbiban főként a polgárok részéről. A Mondj igent-ben kifejti a hatalom egy másik megosztó technikáját: "minél tisztább igazság, annál inkább vitatják", a Tű a vénán-ban pedig a rendszertől való mesterséges függés következményeit láttatja, a változás lehetőségét és felelősségét az átlagemberek terheként mondva ki.
  • 2010-ben megjelent A katona imája című nagylemezen több társadalmi "helyzetelemzés" is elhangzik: Tabula Rasa, Játékharc; a Nézz szembe vele és a Senki nem tehet mást a "gyurcsányi Magyarország" valóságával szembesítik a hallgatót.
  • 2012-ben jelent meg 2084
    Akoskockas.jpg

    Szabadkőműves kockás háttér egy Ákos-koncerten. Szándékos? Mi a szándék vele?

    c. albuma, melyben ismét felelevenítette a meghatározó mondanivalójú Orwell-i 1984-et: az évszámhoz hozzáadott 100 évvel nyílt utalásként vetíti előre az emberiség közelgő kollektív jövőjeként a regény világát, de ezzel összhangban több, az albumon megjelent számmal (bár kevésbé konkrét utalásokkal, mint inkább egy, a regényből összeállítható világképpel) már jelenünk (2012) és múltunk mindennapjaira is ráhúzva azt. A Szabadság rabszolgái c. szám egyik értelmezési lehetősége szerint burkoltan, Jézusra tett utalások mentén a zsidóság visszataszító természetét, illetve romlott vallási ideológiáját tárgyalja (lásd ott) - melyet egy további szintre emelve könnyen eljutnánk a cionizmushoz is, bár ennyire konkrét utalások nem fogalmazódtak meg a dalban -, mindazonáltal nem a "szélsőjobboldal"-hoz hasonló uszító, direkt ellenérzéseket keltő, ellenségképet láttató, hanem tapasztalati tények felsorolásával elsősorban szembesítő, tájékoztató, tisztázó, illetve ezen zsidónak született személyek fejlődésében reménykedő jelleggel. Másik értelmezés szerint a dal egyszerűen a "fogyasztói társadalomba" belekábult embertömegekről szól. A Tipikus sztereó című dal a világban működő sztereotípiákról szól; a dalhoz készült klipet a nevadai sivatagban forgatták, melyet Ákos "Magyarország szellemi életeként" jellemzett.

Munkásságához kapcsolódó további hasznos, külsős anyagok Szerkesztés

Lemezei Szerkesztés

(A nagylemezek vastag betűvel szedve.)

Bonanza Banzai (együttes) Szerkesztés

  • Induljon a banzáj! (1989)
  • A jel (1990)
  • The Compilation (1990)
  • 1984 (1991)
  • A pillanat emlékműve (1991)
  • Monumentum (1991)
  • Bonanza Live Banzai (1992)
  • Elmondatott (1992)
  • Régi és új (1993)
  • Jóslat (1994)
  • Búcsúkoncert (1995)

Ákos (szólókarrier) Szerkesztés

  • Karcolatok (1993)
  • So Much Larger (1993)
  • Test (1994)
  • All is One (1994)
  • Indiántánc (1995)
  • Élő dalok (1996)
  • Firedance (1996)
  • Beavatás (1997)
  • ÚjRaMIX (1997)
  • I. D. S (1998)
  • Ikon (1998)
  • Ismerj fel (1999)
  • Call My Name (1999)
  • Hűség (2000)
  • A hét parancsszó (2001)
  • Vertigo (2002)
  • Új törvény (2002)
  • Andante (2003)
  • Az utolsó hangos dal (2004)
  • X+I + Andante Extra (2005)
  • Még közelebb (2006)
  • Kaland a régi királlyal (2008)
  • 40+ (2009)
  • A katona imája (2010)
  • ARÉNAKONCERT 2011 (2011)
  • 2084 (2012)
  • TURNÉ 2084 – koncertfilm (2013)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki