FANDOM

James-cameron

James Cameron egy gyakran használt sátánista kézjelet mutat

James Francis Cameron (Kanada, Ontario, 1954. augusztus 16.) kanadai filmrendező, forgatókönyvíró, filmproducer, mélytengeri kutató, fizikus, feltaláló.

Az egyik legismertebb és legsikeresebb hollywoodi rendező, három Oscar-díjat és két Golden-Globe díjat nyert Titanic című filmjével, 2009-ben csillagot kapott a Hollywood Walk of Fame-en, emellett rengeteg más díjjal, kitüntetéssel, díszdoktori címmel, stb. méltatták munkásságát. Ő jegyzi a mozgókép történetének legnagyobb (Avatar) és második legnagyobb (Titanic) bruttó pénztárbevételű (B.O. Gross) filmjét.

Életrajz Szerkesztés

Született Kapuskasingban, Kanadában, 1954-ben. Szülei Phillip Cameron és Shirley Lowe Cameron. Testvére Mike Cameron kaszkadőr.

Családja 17 éves korában költözött Kaliforniába. Cameron itt járt a Fullerton főiskolára, fizika szakra. Iskolái elvégzése után kamionsofőrként dolgozott (a kamion gyakran megjelenő elem, szimbólum filmjeiben), szabadidejében írt és a filmgyártás elméletéről tanult a Dél-Kaliforniai egyetem könyvtárában.

1977-ben saját állítása szerint a Csillagok Háborúja című film hatására döntötte el, hogy filmrendezői karrierbe kezd. 1978-ban forgatta első filmjét Xenogenesis címmel, független filmesként. Ezután néhány film gyártásában trükkmesterként közreműködött, változó sikerrel (a Piranha II stábjából kirúgták). 1981-ben saját elmondása szerint egy ételmérgezés következtében lázálma volt: egész éjszaka egy elpusztíthatatlan kiborg orgyilkos elől menekült, akit a jövőből küldtek az ő meggyilkolására. Ennek hatására írta meg a Terminátor című film forgatókönyvét. Hitt a film sikerében és megkereste a nagy stúdiókat a forgatókönyvvel, ám azokat nem érdekelte ajánlata (ragaszkodott a rendezői szerephez).

A nagy stúdiókkal folytatott sikertelen tárgyalás után Gale Anne Hurd producer (Cameron későbbi 2. felesége) cége, a Pacific Western vette meg a forgatókönyvet, egy dollárért, de megadva Cameronnak a rendezés lehetőségét. Mali Finn (casting) Kyle Reese szerepére szánta Arnold Schwarzeneggert, de Cameron úgy döntött, hogy inkább a Terminátor szerepében szeretné látni. Sarah Connor szerepét az akkor még ismeretlen Linda Hamilton kapta (később Cameron 4. felesége).

Már ekkor felötlött Cameronban az alakváltó, folyékony fém terminátor gondolata, de ezt az akkori technikai lehetőségekkel képtelenség lett volna kivitelezni.

Cameron első nagy filmjében, a Terminátorban még nem talált rá jellegzetes rendezői stílusára - a fókuszcsoport, melynek a kész filmet levetítették, egyhangúlag változtatásokat javasolt, ezért rengeteg jelenetet kivágtak (főleg beszélgetéseket Reese és Connor között) és új jeleneteket forgattak a Terminátorral - így készült el a közismert moziváltozat, mely a várakozásokon felüli sikert aratott, és 78 millió dolláros bevétellel útjára indította Cameron karrierjét.

Cameron első nagy költségvetésű szuperprodukciója a Bolygó neve: halál (Aliens) volt, ahol Ridley Scott nyomdokába lépve kellett bizonyítania rendezői rátermettségét. A film hatalmas közönségsikert aratott, két Oscar-díjat nyert és további ötre jelölték (ezek között a legjobb rendezés még nem szerepelt). Az Aliens volt az első ismertebb film, ahol a közönség egy nőt láthatott akcióhősként (vö: feminizmus).

Cameron következő szuperprodukciója A Mélység titka (The Abyss) volt, Ed Harris főszereplésével. Ezidőtájt kezdett megromlani Cameron házassága Hurddel és ez hatást gyakorolt a történet alakulására. Ebben a filmben jelent meg először az a 3D-modellezéses CGI technika, amely később, látványosabb formában világsikert aratott a Terminátor 2-ben és a Jurassic Parkban, mérföldkőként jelentkezve a TV-s trükkvilág elemeként is a Star Trek alakváltóinak formájában. Azonban a digitális technika ahhoz még nem volt elég fejlett, hogy egy víz alatti környezetet hihetően jelenítsenek meg vele, így a film nagy részét egy üzemen kívüli atomerőmű két tankjában forgatták, összesen 37.5 millió liter vizet felhasználva. A forgatás során Cameron kis híján megfulladt egy hibás buvárfelszerelés miatt. A The Abyss tekinthető Cameron "elfeledett mesterművének", ez a legkevésbé ismert és népszerű filmje.

A Terminátor 2-vel kezdődött el a CGI-re kihegyezett Cameron-filmek sorozata (bár a lehetőségek akkor még igen szerények voltak, akárcsak a Titanic idejéhez viszonyítva), s ez volt az első filmje, amellyel rekordbevételt produkált - legalábbis az azévi, 1991-es toplistát vezette a film.

A '90-es évek második felétől Cameron érdeklődése fokozatosan a mélytengeri kutatás felé fordult. Nagy szabású felfedező expedíciót akart indítani az RMS Titanic roncsához - ennek szponzorálására pedig úgy vette rá a FOX stúdiót, hogy ígért nekik egy "Rómeó és Júlia a Titanicon" filmet, amelyet két év alatt el is készített, jelentősen kicsúszva a költségvetésből és a határidőkből. A stúdiót vigasztalva a film minden idők legnagyobb bruttó bevételű produkciójának bizonyult (az inflációt számításba nem véve), 18 Oscar-díjra jelölték, amelyből 11-et meg is nyert (Cameron első saját szobrocskáit itt kapta meg).

Cameron következő nagy projektje az Avatar volt, melynek történetét már 1995-ben megírta, de egy évtizeden át kénytelen volt fiókban tartani, mivel a CGI technika nem volt elég fejlett a megvalósításához. A "várakozás" éveiben mélytengeri dokumentumfilmeket forgatott, majd 2005-ben hozzálátott az Avatar gyártáselőkészítéséhez, Project 880 munkacímmel. Ebben a filmben használta először a Fusion kamerát, melyet Vince Pace mérnökkel közösen fejlesztettek ki. Az Avatar egy Pandora nevű bolygón játszódik, ahol Cameron lényegében egy mélytengeri környezetet hozott létre szárazföldön. Négy év munkája meghozta eredményét: Cameron megdöntötte saját világrekordját, második helyre szorítva a Titanicot a minden idők legmagasabb bevételű filmjeinek listáján. Az IMAX mozikban fél éven át teltházzal játszották a filmet, még hónapokkal a bemutató után is több hétre előre elkelt minden jegy.

James Cameron az Avatar sikere után továbbra is dokumentumfilm-producerként tevékenykedik, valamint az Avatárra épülő trilógia fejlesztésébe fogott: a második részt 2016-ra jelentette be a FOX stúdió.

James Cameron négy rosszul sikerült, rövid házasság után 2000-ben feleségül vette Suzy Amis színésznőt, aki a Titanicban Rose unokáját játszotta. Californiában élnek és dolgoznak, három gyermekük van. (Cameronnak Linda Hamiltonnal kötött házasságából is született egy lánya, s egy mostohafia is van Amis révén).

Visszatérő motívumok Szerkesztés

James Cameron filmjeiben számos ismétlődő motívum felfedezhető, ezek közül egyesek alapvető fontosságúak, mások kisebb részletek. Ilyenek például

  • Két világ szerelme (Terminator, True Lies, Titanic, Avatar)
  • Kemény, harcias női karakterek (Aliens, The Abyss, Terminator 2, Avatar) - vö: feminizmus
  • Furcsa, groteszk "családok", apa-anya-gyermek dinamika (Aliens, Terminator 2)
  • Gyermekek meghalnak vagy életveszélyben vannak (Terminator, Aliens, Terminator 2, Titanic)
  • Nukleáris vagy egyéb tömegpusztító fegyverek (Terminator, Aliens, The Abyss, Terminator II, True Lies, Avatar)
  • Hús-vér emberek külső fémvázzal vagy ennek fordítottja (Terminator, Aliens, Terminator II, Avatar) - vö: Transzhumanizmus
  • Anti-militarizmus (Aliens, The Abyss, Avatar)
  • Levegő visszatartása, fulladás veszélye, fulladás (Aliens, The Abyss, Terminator II, Titanic, Avatar)
  • Egy karakter azt kiáltja: "Go! Go! Go" (Az összes filmjében)

Kritika Szerkesztés

A leggyakoribb pejoratív vélemény, hogy Cameron "számító" vagy "kiszámított", "hatásvadász", illetve "csak egy ügyes üzletember" (amely egyébként szinte minden rendkívül sikeres művésszel kapcsolatban el-elhangzik).

Cameront személyes környezete nehéz embernek ismeri. A forgatásokon hajlamos a színészekre és a stábra rendkívüli nyomást gyakorolni és olykor drasztikus módszerekhez folyamodni a fegyelem fenntartása érdekében (a felvétel közben megszólaló mobiltelefonokat szegecselőpisztollyal üti át, a gipszkarton falhoz rögzítve). Rendezői stílusa miatt sok művész nehéznek vagy egyenesen lehetetlennek találta együtt dolgozni vele. Orson Scott Card egy interjúban "önzőnek és kegyetlennek" nevezte. James Remar az Aliens forgatása közben szállt ki a produkcióból. Egyes színészek (pl. Kate Winslet) megfogadták, hogy soha többet nem dolgoznak vele. Mások (Schwarzenegger, Bill Paxton, Michael Biehn) dicsérik rendezői módszereit és gyakran dolgoznak vele együtt (Paxton 5, Biehn 4, Lance Henricksen 4, Schwarzenegger 3, Jenette Goldstein szintén 3 filmjében szerepelt).

Linda Hamilton elmondása szerint Cameron meglehetősen paranoid, nagy gondot fordít biztonságára, fegyverekkel az éjjeliszekrényén alszik és gyakran jár testőrrel. Személyes biztonságáért Gavin De Becker, világhírű testőr és biztonsági szakember felel.

Kapcsolata az Irányítókkal Szerkesztés

A közhiedelem szerint 33. fokú szabadkőműves[1], ám ezt hivatalosan egyik fél sem ismeri el, és közvetlen bizonyíték sem létezik eddig. Más forrás szerint 32. fokú tagja a Golden Dawn rítusú szabadkőművességnek.

Rejtett utalások találhatók Cameron filmjeiben szabadkőműves/Irányítók kapcsolatra:

  • A Bolygó neve: Halál (Aliens) c. filmben Al Matthews (Apone őrmester) szabadkőműves gyűrűt visel
  • a Terminátor 2 (1991) negatív főszereplője (T-1000) eltérít egy mozgásban lévő, nagy méretű járművet (kamion), nem sokkal később pedig azzal egy vasbeton szerkezetnek (híd) ütközik, melyen CAUTION 9'-11' ' (VIGYÁZAT 9'-11' ') felirat látható - az aposztrófok a két szám nagyságrendbeli (hónap, nap) eltérését is jelzik. Később egy robbanás következik be, ám a vasbeton szerkezet ép marad (Vö: 2001. szeptember 11-i merényletek)

James Cameron monogramja J.C. Anyai ágon zsidó származású, de állítólag protestáns nevelést kapott. Már gyermekkorában taszította az intézményes vallás, a Miatyánk csoportos szavalását törzsi kántálásnak (tribal chant) nevezte. Felnőttkorára saját bevallása szerint ateista lett, ennek ellenére a Terminátor-filmek központi alakjának, John Connornak, aki bizonyos értelemben az emberiség megváltója, a J.C. (Jesus Christ) monogramot adta. (A J betű - vö: 10 (szám) - más filmjeiben is ismétlődik: Jack Dawson, Jake Sully.)

Cameron mind demokrata, mind republikánus politikusok kampányát több ezer dolláros összegekkel támogatta (vö: Látszólagos_szembenállás_(technika)), annak ellenére, hogy kanadai állampolgár és így az Egyesült Államokban nincs is szavazati joga.

Rokonságban áll Dr. Ewen Cameron pszichológussal, aki az OSS-nek, később pedig a CIA-nak dolgozott az MK-Ultra projekten, valamint David Cameron brit miniszterelnökkel. (Mindhárman Sir Ewen Cameron of Lochiel leszármazottai.)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki