FANDOM

Az ismétlés mágiája egy pszichológiai trükk: ha sokszor közlünk egy ember pszichéjével egy üzenetet (akár tudatosan, akár tudat alatt), azt bizonyos számú ismétlés után el fogja hinni, függetlenül attól, hogy igaz-e; még akkor is elhiszi idővel, ha a folyamat kezdetén biztos volt benne, hogy az adott információ téves, vagy ha az adott információ ellentmond a tapasztalati valóságnak.

A jelenség működésének pontos oka, és működési módja egyelőre ismeretlen, de az elmekontroll, a tömegmanipuláció egyik hatékony módszere már évezredek óta. A történelmi nagy világvallások ugyanúgy használják az ismétlés mágiáját, mint a modern reklámipar.

A jelenség egyik különleges vonatkozása, hogy a kérdéses információt ismételgető személyre is hat, még akkor is, ha egy olyan hazugságról van szó, melyet korábban ő maga talált ki. (Tóth Bálint, az Irányítók-wiki alapítója ezt "Szanyi Tibor effektusnak" nevezi.)

Az ismétlés mágiája csak addig működik, amíg az ismétlés folytatódik; amennyiben megszűnik, idővel visszaáll a normális valóságérzékelés.

Példa Szerkesztés

Az ismétlés mágiájának működőképessége és "hatalma" kísérleti úton bárki számára igazolható. Ha valaki minden reggel, felkelés után, és minden este lefekvés előtt hangosan elismételi, hogy "A Földnek két Holdja van", egy éven belül biztos lesz benne, hogy az állítás igaz, és nagyon nehéz lesz meggyőzni az ellenkezőjéről.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki