FANDOM

Hold.jpg

A Hold (latinul: Luna) a Föld jelenleg egyetlen égi kísérője.

Adatok Szerkesztés

Keringési távolsága 362 570 km (perigeum) és 405,410 km (apogeum) között változik jelenleg.

A Föld körüli átlagos keringési sebessége 1022 m/sec. (3679 km/h.)

A Föld körüli keringési ideje kb. 27 nap, 7 óra, 43 perc és 6 másodperc.

Tengely körüli forgási ideje 27 nap, 7 óra, 43 perc és 6 másodperc.

Átmérője kb. 3474 km. (Egyenlítői kerülete 10921 km.) A Földről látszó átmérője 29-34 fokperc.

Tömege kb. 73.477 trillió tonna, gravitációja 1.622 m/s2.

Sűrűsége 3.35 g/ccm.

Keletkezés Szerkesztés

A Hold eredete bizonytalan. Két alapvető elmélet-csoportot érdemes megkülönböztetni:

Természetes keletkezés Szerkesztés

A "hivatalos" (mainstream) tudomány kétség kívül tudni véli, hogy a Holdat természetes erők hozták létre, és ettől eltérő lehetőséget megvizsgálni sem hajlandó, annak ellenére, hogy számos anomália tapasztalható a Holddal kapcsolatban, így nem is sikerült még a tudósok nagyobb része számára kielégítő elmélettel előállni.

A jelenleg legnépszerűbb elmélet szerint a Hold a Földből szakadt ki egy hatalmas ütés következtében 4527 millió évvel ezelőtt (a jelenlegi állás szerint). Az elmélet hívei által Theiának nevezett égitest ütközött a Földnek, így jött létre a Hold.

Anomáliák:

  • A Hold túl nagy. Példátlan, hogy egy ilyen kicsi bolygónak, mint a Föld, ilyen hatalmas holdja legyen. A Holdraszállás előtt volt egy népszerű alternatív elmélet a csillagászok körében, mely szerint a Hold nem is lehet valóságos test, csak valamiféle optikai illúzió, mint a délibáb vagy a mirázs. A legfőbb probléma, hogy a Hold-Föld rendszer perdületének megmagyarázhatatlanul magas részét hordozza a Hold. (Ugyanez a probléma egyébként a Nap és bolygóinak viszonylatában is fennáll.) Természetben létrejövő forgó rendszernél a középpont felé haladva növekednie kéne a perdületnek (örvény), nem csökkenni.
  • A tengely körüli forgási ideje másodperc pontosan megegyezik az átlagos keringési idejével, így mindig ugyanazt az arcát mutatja a Föld felé. Ez meglehetősen erős érv a mesterséges eredet mellett - nem tekinthető komoly magyarázatnak, hogy "véletlenül" egyezik a két adat ilyen pontossággal.
  • A Hold sűrűsége mindössze 60,7%-a a Földének, ilyen eltérés mellett nehezen hihető, hogy a Föld anyagából keletkezett volna a Hold.
  • A Holdba becsapódó szilárd testek lehetnek bármilyen nagyok, bizonyosnál nagyobb mélységű krátereket nem tudnak létrehozni. Ez szabad szemmel is megfigyelhető, de egy kézitávcsőben már egyértelműen megmutatkozik: minél nagyobb egy kráter, annál laposabb. Ez arra enged következtetni, hogy a regolitnak nevezett felszíni kőzetréteg alatt valamilyen lényegesen keményebb, ellenállóbb anyag van (szubregolitikus páncél).
  • A Hold fokozatosan távolodik a Földtől, így, ha külső erő nem avatkozott be a Föld-Hold rendszerbe, nem keringhet a Föld körül néhány millió évnél régebb óta, különben lezuhant volna, illetve a távolodást sosem kezdi meg.
  • A Hold a Földről nézve pont ugyanakkora, mint a Nap. (A Nap látszó átmérője 31-32 fokperc.)

Mesterséges keletkezés Szerkesztés

A legnépszerűbb kreacionista nézet szerint a Naprendszert, így a Földet és a Holdat is Isten teremtette - ez magyarázatot adhat az összes anomáliára, bár a szubregolitikus páncél pontos természetét és létének okát önmagában nem magyarázza.

David Icke állítása szerint a Hold egy űrhajó vagy űrállomás, mely a kisgöncöl csillagképből repült/vontatták ide a Reptiliánok. (Lásd még: A Hold mint űrhajó (elmélet))

A Hold az emberi kultúrában Szerkesztés

A Hold az asztrológiában az érzelmek bolygója.

Általában nőnemet társítanak hozzá, bár az asztrológiában az apa jelölője is.

Szabad szemmel is megfigyelhető, bonyolult felszíni formái, állandóan változó alakja miatt az emberiség az őskortól jelentős figyelmet szentel neki, és gyakori szereplője az irodalomnak, költészetnek.

Fázisai Szerkesztés

Holdfazisok.jpg
  • Újhold: A Hold a Nap és a Föld között áll, ezért a Földről nézve sötétnek látszik.Ahogy halad a pályáján, "növekedni", ("dagadni") (D) kezd, vagyis egyre jobban megvilágítódik.
  • Telihold: A Hold és a Nap a Föld ellentétes oldalán vannak, ezért a Hold felénk fordított oldala teljesen megvilágítódik, majd ahogy halad előre a pályáján, "csökkenni" (C) kezd, amíg el nem éri az Újhold fázist ismét. Amikor teliholdkor a Nap, a Föld és a Hold térben egy vonalba kerülnek, a Föld árnyéka rávetül a Holdra, ilyenkor jön létre a holdfogyatkozás nevű optikai jelenség. Amikor a Hold keringése perigeumában van (legközelebb a Földhöz) teliholdkor, a "szuperhold" nevű jelenség jön létre, a Hold rendkívül nagynak és fényesnek látszik, az árapály-jelenség pedig tetőzik.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki