FANDOM

(Ez az oldal nem tartozik az Irányítók-wiki tematikájához. Szerkesztői segédletként hoztuk létre. Minden szabály egyúttal példát is tartalmaz saját alkalmazására.)

Központozás Szerkesztés

A pont, vessző, pontosvessző, kettőspont elé nem kell szóköz; utána viszont igen.

A gondolatjel elé és után is kell szóköz - kivéve, ha vessző vagy pontosvessző követi. A kötőjelet megelőznie-követnie nem kell szóköznek, ahogy az elválasztójelet sem.

A pontosvessző nem a kettőspont és a vessző közötti átmenetet, hanem a vessző és a pont közötti átmenetet képviseli; érdemes ritkán használni, törést hoz létre a szövegben.

Záró- és idézőjelek használata Szerkesztés

A zárójelek külső oldalára (a nyitó zárójel elé és a záró zárójel mögé) kell szóköz, belső oldalára nem.

Mindenkor érdemes eldönteni, hogy a zárójelbe tett szöveg egy önálló mondat, vagy a zárójelbe tett szöveg előtti vagy előtti-utáni mondat magyarázó tagmondata (tehát nem önálló mondat). Amennyiben önálló mondat, értelemszerűen nagybetűvel kell kezdeni, és ponttal zárni. (Ahogy a zárójelet megelőző mondatot is.)

Több zárójelet ne tegyünk egymásba (inkább - ha lehetséges - használjunk gondolatjelet többszörös közbevetésre).

A közbevetéseket egyébként is érdemes kerülni, nehezítik a gondolatmenet követését - érdemes inkább a megjegyzést a mondat végére tűzni. (Tehát az előző mondat így nézne ki hülyén: A közbevetéseket egyébként is érdemes kerülni - érdemes inkább a megjegyzést a mondat végére tűzni -, nehezítik a gondolatmenet követését.)

Az idézőjelet ugyanúgy kell használni, mint a zárójelet, tehát a "külső" oldalára kell szóköz, a belsőre pedig nem. Több idézőjel egymásba zárása, bár kerülendő, de ha mégis szükséges, akkor ' idézőjellel oldható meg. Kerüljük az idézőjelek "számítógépes szintaxis"ként való használatát - az idézőjelezett fogalmat vagy idegen kifejezést mindig összes toldalékával együtt tegyük idézőjelbe.

(bővítés alatt)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki