FANDOM

Az Amerikai Dollár (USD) az Amerikai Egyesült Államok hivatalos fizetőeszköze. Váltópénze a cent, 100 cent = 1 dollár.

Története Szerkesztés

Az amerikai kongresszus 1792-ben hozott törvényt állami pénzverde létesítéséről, saját pénznem kibocsátásáról és forgalmának szabályozásáról. Az állami pénzverde még abban az évben üzembe állt és 1794-re forgalomba hozta az Amerikai Dollárt. Előtte főleg a spanyol tallért használták a készpénzforgalomban, amely egészen 1857-ig legális fizetőeszköz maradt Amerikában.

A dollár eredetileg ezüst alapú pénznem volt, a dollár értékét a törvény 24.057 g színezüstben határozta meg (használt spanyol tallérok alapján). 1862-ben, a polgárháború idején vezették be a papírpénzt, melyre rányomtatták, hogy bármelyik bankfiókban beváltható valódi nemesfém érmére.

1932 karácsonyán a kongresszus módosította a törvényt és a pénzkibocsátás kizárólagos jogát a Federal Reserve System (FED) nevű, 100%-ban magántulajdonban lévő bankház kezébe helyezte, valamit a nemesfém érmékre beszolgáltatási kötelezettséget rótt ki. 1933-tól a dollár értéke nincs nemesfémben rögzítve, a beválthatóságra vonatkozó üzenetet lecserélték az "IN GOD WE TRUST" feliratra (Istenben bízunk - már ami a pénz értékállóságát illeti).

Az amerikai állam minden egyes, a FED által használatra biztosított dollár után kamatos kamattal tartozik a FED-nek 1933 óta. Nincs konkrét adat arra, hogy ez az adósság mekkora pontosan, de óvatos becslés szerint is olyan irreális összeg, melynek a jószágfedezetét képtelenség lenne előteremteni az Egyesült Államokban.

Szimbolikák a dollárosokon Szerkesztés

Dollárjel ($) Szerkesztés

A dollárjel nem áthúzott S betű, hanem az úgynevezett Merkúrbot vagy Hermész botja, amely egy botra feltekeredő kígyót ábrázol. A jel a kereskedelem, utazás, üzlet jele, ezért használják Amerikában a pénznem jeleként.

A "kétszer áthúzott S" egy a 11-es számra feltekeredő kígyó. (Bővebben lásd: 11_(szám), valamint: 9-11 számkombináció)

Az amerikai egydolláros Szerkesztés

Az amerikai egydolláros elülső oldalán Geroge Washington, az Amerikai Egyesült Államok legelső elnöke látható egy Omega-jelbe foglalva. A papíros jobb felső sarkában lévő 1-es szám keretének bal felső sarkban egy kicsi bagoly van elhelyezve.

A dolláros hátoldalán az Amerikai Egyesült Államok Nagy Pecsétje (Great Seal) helyezkedik el; bal oldalt a pecsét hátulja (amit sokan tévesen "dollárpiramisnak" neveznek, nem tudván valódi eredetéről), jobb oldalt pedig az eleje került ábrázolásra. A kettő között az 'In God We Trust' (Istenben Bízunk) felirat, ami alatt pedig hatalmas betűkkel a 'ONE' (EGY) szó kapott helyet.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki