FANDOM

AllSeeingEye DeusExPCGame logo.jpg

A Deus Ex logója; az ilyenformán ábrázolt, stilizált "D" és "E" betűk kizárólag itt jelennek meg, melyek együtt a mindent látó szem alternatív képjelét alkotják

A Deus Ex egy, az Ion Storm Inc. által fejlesztett, és az Eidos Interactive által 2000-ben kiadott számítógépes játék, amely történetében számos egyezést mutat az Irányítók terveiről alkotott képünkről, legalapvetőbben a világkormány felállításának tervét, és a transzhumanizmussal fenyegető jövőképet illetően - de a "háttérhatalomhoz" kapcsolódó egyéb ismérvek is érvényesülnek benne. A történet bár 2052-ben játszódik, a technológiai fejlődés ábrázolása mellett nincs lényegileg nagyobb történelmi előrehaladottsága a 2000-es év viszonyaihoz képest - olyan, mintha a játék a saját jelenére reflektálna egy, csak részben előremutató jövőképből.

A játékhoz két folytatás is készült, 2003-ban a Deus Ex: Invisible War (Láthatatlan Háború), 2011-ben pedig a Deus Ex: Human Revolution (Emberi Forradalom) jelent meg. (Bővebben lásd alább!)

A Deus Ex cím a "Deus ex machina" kifejezésből rövidült elnevezés, magyarul talán "Istentől való"-ként lehetne fordítani, bár a játék főszereplői - az emberiség menthetetlenségére hivatkozva - megtagadják Isten létezését, illetve saját magukat igyekeznek a helyébe emelni. (Vö. sátánizmus)

Cselekmény Szerkesztés

Deus Ex (2000) Szerkesztés

DeusEx1.jpg

Deus Ex 1

2052-ben járunk, amikor egy megállíthatatlan vírus, a Szürke Halál pusztítja a Föld népességét, a VersaLife-nál előállított ellenszere, az Ambrosia pedig csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ezért az emberiség egy része az NSF nevű világméretű terror-mozgalomba szerveződik, hogy engedetlenséggel szerezhessen belőle magának és a többi rászorulónak a világ szűkmarkú kormányaitól.

A New yorki Szabadság-szigeten, az ENSZ-ből kinőtt amerikai UNATCO terror-elhárító szervezet földalatti bázisa mellett terroristák egy csoportja robbantást hajt végre a Szabadság-szoborban, mialatt a helyszínről Ambrosia-készleteket kísérel meg ellopni. Ekkor küldik a helyszínre JC Denton-t, az UNATCO augmentált (testébe ültetett implantok által emberfeletti képességekkel felvértezett) ügynökét, hogy tisztítsa meg a terepet; a szállítmány kicsúszik kezei közül, de elkapja a terrorista-csoport vezetőjét, aki megadja magát, ám egy világméretű összeesküvésre próbálja meg felhívni Denton figyelmét, hogy ebben a háborúban semmi sem az, aminek látszik, de Denton egyelőre hitetlen marad.

Joseph Manderley, az UNATCO főnöke az ellenszer után küldi JC-t a kiborg Anna Navarre-val együtt, de a lopott Ambrosia-készletnek csak egy része kerül meg. JC testvérét, Paul Denton-t is ráállítják az ügyre, aki az akció előtt érkezett vissza egy tisztázatlan kimenetelű hongkongi küldetéséről, de ő csak óvatosan végzi a dolgát, és miután az elhárítás emberei rajtaütnek a terroristák helyi központján, Paul jelentés nélkül felszívódik - JC ekkor találkozik az UNATCO főhadiszállásán az akkor még ismeretlen Walton Simons-szal, a FEMA vezetőjével, akiről kifüleli, hogy - elhelyezkedése ellenére - felettesi hangnemben beszél főnökével, és gyanús viselkedése miatt Paul likvidálását tervezi.

JC a terroristák nyomait követve végül egy repülőtéren találja magát, ahol beigazolódik a gyanú: Paul valóban az NSF-nek dolgozik, de tudomását adja arról, hogy a Szürke Halál-t laboratóriumi körülmények között fejlesztette ki egy titkos, kormányok mögött álló szervezet, mely azáltal kíván megvalósítani egy bizonyos Új Világrendet és Világkormányt - és ezzel világuralomra törni -, hogy az ellenszert kizárólag a hozzá lojális felsővezetőkre korlátozza, melyben nagy szerepet játszik az UNATCO elosztó-rendszere is. Paulban ekkora már aktiválták az úgynevezett "halálkapcsolót", ami egy önmegsemmisítő augmentáció, és ekkor megpróbálja bizonyítékok után küldeni JC-t, amit fel is derít, és rádöbben, hogy az emberiesség zászlaját lobogtató szervezet, melynek dolgozik, miféle erkölcsi visszaélést folytat nemzetközi hatalmával, amivel válaszút elé érkezik. Úgy dönt segít testvérének, ezért az UNATCO újabb utasításai helyett egy vészjelzést küld az NSF külföldi bázisaira. Walton Simons ezt észreveszi, elfogatja, és az ő halálkapcsolóját is aktiválja.

JC ismeretlen helyen tér magához, ahol egy Daedalus nevű entitás a fejében lévő implantokon keresztül beszélve hozzá elárulja, hogy a Majestic 12 nevű titkos szervezet bázisának fogdájában van, ahonnan a létesítmény rendszereinek manipulálásával kijuttatja, ezután kiderül, hogy ez a bázis egyben az UNATCO főhadiszállásának legalsóbb szintje. Az épületben több ügynöktársa is sejteni kezdi, hogy valami nagyon bűzlik a szervezet körül, ezért JC-nek jobb kezet nyújtanak és futni hagyják, kijutásakor pedig Jock, az UNATCO által felbérelt, de szintén kettős játszmát folytató pilóta, egyben az ekkor már elhunyt Paul volt barátja várja, hogy Paul hongkongi összekötőjéhez, Tracer Tong triádvezérhez vihesse.

Itt bizonyítania kell szándékait, ezért Tracer felkutattatja vele a nemrégiben eltűnt nanotechnológiával készült kard, a Sárkányfog hollétét. Miután megtalálja és visszaszerzi azt Maggie Chow-tól, akiről megtudja, hogy a Majestic 12 ügynöke, és a lopással mesterségesen teremtette meg korábban a Fényes Ösvény és a Vörös Nyíl triádok közti belharcot, Tracer befogadja köreibe JC-t, és technológiai hozzáértésével kikapcsolja a halálkapcsolóját - mondván, hogy ez csakugyan egy "kapcsoló", ahogy azt az UNATCO is nevezi.

Tracer a VersaLife közeli épületébe küldi JC-t, hogy szerezze meg a kard titkos terveit, de ott fény derül a Szürke Halál eredetére is, melyet - az ellenszerével egyetemben - valóban a VersaLife gyárt, és ami voltaképpen egy nanovírus, ezért a hagyományos módon, gyógyhatású anyagok alkalmazásával nem is kezelhető. JC elpusztítja a vírus gyártásához szükséges Univerzális Konstruktor nevű hatalmas szerkezetet, majd Tracer a vírus elemzéséből kideríti, hogy előállításához köze van az Illuminati nevű titkos szervezetnek is. JC ezután New Yorkban találkozik a Rend egyik tagjával, aki közli vele, hogy bár valaha nagyon nagy hatalmú szervezet voltak, de azóta néhány tag - köztük Bob Page, a milliárdos vállalkozó, a VersaLife jelenlegi fejlesztés-vezetője - kivált a rendből, és megalapította a Majestic 12 nevű szervezetet, leigázta az Illuminatit, és a helyébe lépett, folytatva a világ csaknem ezeréves háttérből-irányítását.

JC körül felgyorsulnak az események; miután megakadályozza, hogy egy újabb vírusszállítmány indulhasson Amerikába, Párizsban felveszi a kapcsolatot a helyi Silhouette-"terroristákkal" és az Illuminati volt fejével, Morgan Everettel, hogy további információkhoz jusson a vírussal és ezen szervezetekkel kapcsolatban. Morgan Vandenberg-be küldi JC-t, hogy találkozzon a Majestic 12-ből kivált kutatók X-51 nevű csoportjával, akik a vírus ellenszerének legyártásához csakugyan szükséges Univerzális Konstruktor újraépítésén munkálkodnak Daedalus segítségével, ami immáron tudvalevő, az Echelon nevezetű globális információs adatbázisba csatlakoztatott, Morgan Everett által fejlesztett mesterséges intelligencia. A szerkezet újraépítéséhez mind az X-51-nek, mind Bob Page-nek szüksége van egy alkatrészre, melyet JC szerez meg hamarabb az MJ12 egy víz alatti bázisáról, ahonnan kifelé menet találkozik Walton Simons-szal, aki saját kezűleg akar az ügynök életének véget vetni, de a harcban JC bizonyul a jobbik félnek. Eközben Daedalus egy virtuális összecsapás után egyesül az MJ12 mesterséges inteligenciájával, Icarus-szal, belőlük pedig létrejön Helios.

A Majestic 12 megkísérel egy nuleáris rakétát indítani Vandenberg-re, de JC megakadályozza, és a rakétát Bob Page tartózkodási helyére, az 51-es körzetre irányítja, amely globális információs- és számítástechnikai központként funkcionál, majd maga is a helyszínre érkezik, hogy ezúttal ő keresse fel a világuralomra törő üzletembert, kivégzése szándékával. Page utolsó menekülési lehetőségeként leghőbb vágyát igykeszik megvalósítani: gépek által egyesíteni testét Helios szuper-intelligenciájával, és korlátlan hatalmat szerezni a világ felett.

JC-t ekkor Page mellett Tracer, Morgan, és Helios is kérlelni kezdi, hogy a saját érdekeik szerint alakítsa a történéseket:

  • Tracer a létesítmény totális felrobbantását, ezzel az emberiség egy újabb sötét korba való visszavetését javasolja, melyből viszont reményei szerint el fog tűnni a zsarnokoskodás, és a visszaélésekre lehetőséget adó technológiai fejlődés - ezen befejezéskor a következő idézetet kapjuk: "Tegnap még királyoknak engedelmeskedtünk és császároknak hajtottunk fejet, de mától fogva csakis az igazság előtt fogunk térdre borulni" - Kahlil Gibran
  • Morgan arra kéri JC-t, hogy semmisítse meg Bob energiaellátását, ezzel ölje meg, és csatlakozzon az Illuminatihoz, amely ezután Morgan-nel és JC-vel az élén tovább folytathatja ezeréves háttérből-irányítását, de ezúttal helyes irányba tartva - ezen befejezéskor a következő idézetet kapjuk: "Jobb a pokolban uralkodni, mint a mennyben szolgálni" - John Milton, Elveszett Paradicsom
  • Helios Bob Page helyett JC-vel kíván egyesülni, és mint emberi jellemvonásoktól mentes, tökéletes intelligencia a saját meghatározása szerint minden embernél a legalkalmasabb entitás lesz az emberiség kormányzására - ezen befejezéskor a következő idézetet kapjuk: "Ha Isten nem lenne, ki kellene találni" - Voltaire

A játék folytatása, a Deus Ex: Invisible War szerint mindhárom kimenetel megvalósul a jövőben: Helios egyesül JC-vel, az emberiség valamelyest visszavetődik egy sötétebb korba, de az Illuminati is megtartja háttérből-irányító hatalmát.

Deus Ex: Invisible War (2003) Szerkesztés

DeusEx2InvisibleWar.jpg

Deus Ex 2

Deus Ex: Human Revolution (2011) Szerkesztés

DeusEx3HumanRevolution.jpg

Deus Ex 3

Párhuzamok a valósággal Szerkesztés

  • A történet főhősének - akit irányítunk - ügynöki álneve "JC Denton". A készítők nem adtak egybehangzó magyarázatot a "JC" rövidítés jelentésére, de akadt, aki - a történetbeli kulcsfontosságú szerepével egybevágóan - Jézus Krisztus, azaz angolul Jesus Christ nevének rövidítéseként, történelmi személyével párhuzamot állítva tekintett rá.
  • A 2000-ben megjelent, de 2052-ben játszódó Deus Ex első részében a new yorki helyszíni látképből hiányoznak a Világkereskedelmi Központ ikertornyai. A készítők állítása szerint túl sok textúramemóriát emésztettek fel a játékban, ezért egy kitalált történet alapján elhanyagolták azokat, miszerint azok korábban egy terrortámadás következtében lerombolódtak. Vesd össze: 2001. szeptember 11-i merényletek!

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki