FANDOM

Balfour nyilatkozat

A Balfour-nyilatkozat a brit kormány külügyminiszerének ígéretét és a cionisták és egy zsidó ország létrehozásának támogatását kinyilvánító nyilatkozat (azzal a kikötéssel, hogy ez nem jár együtt a területen élő más népek önrendelkezési jogainak csorbulásával).

A nyilatkozatot 1917. november 2.-án adták ki. Levél formájában juttatta el gróf Arthur James Balfour külügyminiszter Walter Rothschild bárónak, a brit zsidóság egyik vezetőjének, hogy közvetítse azt a Cionista Világszövetség felé. A dokumentum a Brit Nemzeti Könyvtárban található.

A nyilatkozat nem tekinthető hivatalos és hiteles papírnak.

Előzmény Szerkesztés

1916-ban Németország az I. világháború megnyerésének küszöbén állt Angliával szemben, amikor németországi cionisták egy zsidó ország létrehozása érdekében Palesztina megszerzésének megígéréséért cserébe olyan üzletet kötöttek a brit kormánnyal, miszerint (amerikai cionisták segítségével) háborúba léptetik a USA-t a vesztésre álló antant oldalán - ezzel mind a németországi cionisták, mind az addig német-párti USA részéről elárulva Németországot. Az ígéret 1916. októberében megtörtént, és miután az USA is belépett a háborúba a cionisták egy írásos ígéretet vártak a brit kormánytól, hogy a háború végeztével valóban megtartathassák velük a szavukat - ekkor született meg a Balfour-nyilatkozat.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki