FANDOM

A választás illúziója olyan technika, ahol az emberek irányítását, illetve bizonyos korlátok között tartását úgy tartjuk fenn, hogy egy adott dolgot egyszerre több, de csak látszólag más változatban kiadva eröltetünk rájuk (és az ezekkel ellentétes lényegű dolgok használatát ellehetetlenítjük). Az emberek az adott dologgal kapcsolatos választásuk meghozatalához csak az (általunk) eléjük tárt lehetőségekkel rendelkezhetnek, más lehetőséggel nem áll módukban élni, anélkül, hogy észrevennék, hogy valójában mi adjuk a kezükbe, hogy szerintünk mit lehet, és vesszük el a kezük elől, amit mi nem engedünk meg nekik.

Vesd össze: Divide et Impera, avagy a választás illúziója, mint az Oszd meg és uralkodj technika használata

Felhasználási területei Szerkesztés

  • A demokrácia gyakorta torzított rendszereiben az Irányítók annak látszatát próbálják meg kelteni az emberek előtt, hogy van választásuk, mikor, és kit szavaznak meg egy kormányválasztási ciklus alkalmával - azt viszont az emberek sosem határozhatják meg, hogy kik kerüljenek be a választásokra, a választható személyekről kizárólag az Irányítók dönthetnek, az emberek pedig csak a megadott kereten belül, X-elni kapnak jogot.
  • A választás illúziója társadalmi-lepelező jelleggel megjelenik Tóth Bálint Autokrácia c. filmjében.
  • Az Új Világrendben az emberek a fogyasztásban egyre inkább csak a globális, centralizált szabványok szerint készült, és csak a multinacionális cégek termékeiből választhatnak (mert azok már kiszorították a kisebb vállalkozások termékeit a piacról), és az eltérő terméknév, csomagolás, árak, stb. ellenére az egészségre ugyanolyan ártalmas anyagokból és adalékanyagokból (lásd például az "E-" anyagokat) készülnek, és az értük fizetett pénz ugyanúgy, ugyanazokat a multinacionális cégeket "hízlalja".
  • A Simpsons c. rajzfilm-sorozat városkájában csak a Duff nevű sör létezik, ám a 3. évad 20. részében egy sokkal távolabbi városba érve Homer Simpson nem kaphat Duff sört, mert ott helyette csak Fudd van - a betűk puszta felcserélésével valószínűleg a választás illúzióját próbálták meg érzékeltetni a rajzfilm készítői.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki